top of page

Can't choose between the 7641 islands of the Philippines?

De Filipijnen stond al een hele lange tijd op mijn bucketlist, maar pas begin dit jaar heb ik deze kunnen afvinken. En of het zo goed was als ik gehoopt had? Nog beter zelfs!

Samen met een vriendin en mijn vriend vertrok ik richting Cebu. Dit eiland staat bekend om de honderden watervallen, en daar hebben wij natuurlijk van geprofiteerd. We verbleven in het kleine dorpje Moalboal, waar we scooters huurden om verschillende hoekjes van het eiland te verkennen. De Kawasan Falls, de Cambais falls en de Montpeller Falls zijn enkele van de watervallen die wij absoluut de moeite vonden, en ze lagen ook nog eens allemaal op maximum een uurtje rijden van onze verblijfplaats. Ideaal!

Een ander item waar Cebu voor bekend staat is voor de Whalesharks, dit zijn enorm grote kraakbeenvissen die tussen de 8 en 15 meter groot kunnen worden! Elke ochtend tussen 6 en 9 uur kan je via een tour met deze dieren zwemmen. Het is echt ongelofelijk hoe groot en machtig ze zijn, alsof het een droom was. Het jammere aan deze activiteit was wel dat je er natuurlijk niet de enige bent. De organisatie probeert iedereen wat apart te houden en groepje per groepje in het water te laten gaan, maar dit verloopt niet altijd even vlot als je zou denken.

Een tweede eiland dat we bezochten is Bohol. We namen een goederen ferry vanuit Argao in Cebu tot in Tagbilaran. Op het eerste gezicht ben ik minder fan van dit eiland. De stranden waren er minder mooi, er waren geen gezellige restaurantjes of winkeltjes, en onze verblijfplaats viel jammer genoeg ook wat tegen. Gelukkig hebben we het eiland wel weer kunnen verkennen per scooter en hebben we samen met enkele meisjes die bij ons op de ferry zaten een leuke dag doorgebracht. Als je op Bohol bent moet je zeker een bezoekje brengen aan een Tarsier Santuary, de Loboc Rivier en de Chocolate hills. Op de Loboc Rivier heb je een prachtig uitzicht over de natuur die aan het water grenst, ongelofelijk mooi.

Na enkele dagen op Bohol vlogen we vanuit Cebu city naar Palawan. Palawan heeft verschillende prachtige locaties, maar El Nido is de bekendste en was voor ons ook de leukste bestemming. We hebben er veel backpackers leren kennen, er zijn vele leuke bars en restaurantjes en de natuur is er prachtig. We boekten een eiland hop tour en dit was naar onze mening echt de moeite. Probeer de drukte te vermijden door een ‘duurdere’ en meer exclusieve tour te boeken. El Nido staat namelijk bekend voor de vele eilanden in de buurt, waardoor iedereen die er verblijft natuurlijk dezelfde tour doet. Maar toch kan je dit zeker niet missen!

Om de toeristen te vermijden, gingen we op aanraden van een andere backpacker op een 3-daagse expeditie van El Nido tot in Coron. Deze Expeditie per boot stopte op verschillende afgelegen weelderig tropische eilanden, we sliepen er in hutjes op een eiland en na 3 dagen op het water bereikten we Coron. EN OF HET GEWELDIG WAS! Deze trip was het beste deel van onze hele reis, en we hebben er een heel deel nieuwe vrienden bij. Er was eten en drinken inbegrepen in de tour, en met drinken bedoelen ze dan eigenlijk gewoon Filipijnse Rum. Dag 1 was een enorm feest met de hele groep, we leerden elkaar kennen, we gingen samen snorkelen, en op het laatste eiland voor die dag deden we drankspelletjes aan het kampvuur. En de volgende dag was alle rum al op, dat zegt wel genoeg over de sfeer! De eilanden die we bezochten waren ongelofelijk mooi met het blauwste water dat je ooit zal zien. We gingen snorkelen, zonnebaden, hiken voor het uitzicht en gewoon genieten van de reis.

Eens aangekomen in Coron besloten we met onze groep van 13 samen uit te eten en een leuke avond ervan te maken voor we elk weer onze eigen weg gingen. In Coron zelf hebben we voor de rest niet veel tijd doorgebracht. Onze 3 weekse reis was bijna voorbij en we moesten terug tot in Cebu zien te geraken.

Als je opzoek bent naar een tropische getaway met schilderachtige uitzichten, vriendelijke locals en de lekkerste mango’s, boek dan meteen een reis naar de Filipijnen! Met meer dan 7,500 eilanden, is er voor ieder wat wils en kan je makkelijk verschillende eilanden combineren.